Verplichte e-facturatie vanaf 01.01.2026: verhoogde kostenaftrek sinds 01.01.2024
De wet die elektronische facturatie tussen Belgische ondernemingen verplicht maakt is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (BS 20.02.2024).
Vanaf 01.01.2026 moet er met een zgn. xml-factuur gewerkt worden die voldoet aan de Europese Peppol-norm (‘Pan-European Public Procurement On-Line’) en die aangeleverd wordt volgens de Peppol-afspraken. Peppol is een protocol en netwerk waarmee bedrijven en overheden in heel Europa facturen op een veilige manier in realtime kunnen uitwisselen.
Mogelijks moet uw onderneming dan kosten maken voor een nieuw softwarepakket. U bekijkt dit best met uw dossierbeheerder. De fiscus komt echter tegemoet door de kosten van een factureringspakket om aan de vereisten van die nieuwe wet inzake elektronisch factureren te voldoen, voor 120% aftrekbaar te maken. Het gaat dan bv. om periodieke abonnementskosten voor de factureringspakketten en advieskosten specifiek gemaakt voor de voorbereiding van de e-facturatieverplichtingen.
De 120%-aftrek geldt zowel voor eenmanszaken als kmo-vennootschappen en is al in werking sinds 1 januari 2024 (vanaf aanslagjaar 2025 voor boekjaren die ten vroegste beginnen op 1 januari 2024) en dat tot en met 31 december 2027 (buiten werking vanaf aanslagjaar 2029 voor boekjaren die ten vroegste beginnen op 1 januari 2028).